נפל דבר אתמול בישראל!
חיים שפיר, ממציא הטאקי, הכריז כי במשחק טאקי של שני שחקנים, קלף שינוי הכיוון הוא קלף ככל הקלפים ואינו מעניק תור נוסף לשחקן אשר הפעיל אותו (לכתבה בYNET)
קודם כל, אני חייב לציין ריגש אותי לראות ששינוי בחוקי הטאקי הגיע לכותרות החדשות. אם היינו צריכים הוכחה נוספת לחשיבות של משחקים בחיים שלנו, הרי היא כאן לפנינו.
כמטפל במשחק, בעיניי, זו הזדמנות לדבר על המשמעות של חוקים במשחקים שונים, ועל האופן שבו אנחנו יכולים לעבוד איתם.
קצת על החשיבות של חוקים במשחק – החוקים במשחק מאפשרים משמעות לניצחון. כי אם אין מסגרת כללים, ואני יכול לעשות כל מה שאני רוצה, הרי שהניצחון שלי לא שווה באמת. כלומר, חוויה של מסוגלות וערך עצמי נגזרת מתוך הפעולה שלי בתוך מסגרת של חוקים. בהקשר של מערכות יחסים, משחק על פי החוקים מאפשר לחוות ולבסס יחסים של אמון.
שתי דוגמאות לעבודה טיפולית הקשורה לחוקים:
1. סקרנות וניסוי – מפעם לפעם אני מגלה שמשחקים שונים מקבלים גרסאות מקומיות משלהם ומשוחקים בדרכים שונות. כך למשל, יש ילדים שבתחילת 'חתחתול' מציצים בכל ארבעת הקלפים, וב'חלומות' משחקים עד אשר כל המלכות ערות. כמטפל במשחק, זוהי הזדמנות עבורי. ראשית, אני מאפשר לשחק על פי הכללים שהמטופל מכיר, ולאחר מכן על פי הכללים שאני מכיר, באופן שמאפשר להביא את העולם של המטופל לתוך הטיפול, ולדבר על ההבדלים בין המשחקים השונים. מה קל יותר? מה עדיף? איך זה מרגיש כשמשנים לנו את הכללים? רק לאחר מכן אביא את הכללים המדויקים, כייצוג של המציאות החיצונית אל תוך הטיפול.
2. ילדים חווים במהלך היום מצבים שבהם עליהם להתאים את עצמם לשינויים מהירים בחוקים. כך למשל, המעברים בין הפסקה לשיעור, או בין שיעורים של מורים שונים להם דרישות שונות. שינויים בחוקים במשחקים מאפשרים לנו לדבר על המעברים האלה, לשחק את השינויים באמצעות שינויי כללים במשחקים שונים, ולחשוב ביחד על האופן שבו יוכלו להתנהל ביעילות במעברים השונים בחייהם. עם השנים, מצאתי כי טכניקה זו יעילה במיוחד לילדים עם קושי בתפקודים הניהוליים הכרוכים במעברים ובניטור, ועבור ילדים המתמודדים עם קשיים במיומנויות חברתיות.
מאחל לכולנו שהחדשות שלנו ימשיכו להיות על טאקי ומשחקים נוספים
רועי