משחקים הם מגרש אימונים.
זו הדרך של ילדים לרכוש כישורים, לתרגל יכולות של ויסות רגשי, לרכוש אסטרטגיות חשיבה ולהתאמן על מיומנויות רגשיות וחברתיות, בסביבה מוגנת ובטוחה, לקראת החיים שמחכים להם.
אצל מבוגרים, משחקים הם כלי חוויתי מדויק ורב עוצמה ללמידה התנסותית בעת טיפול בסכמה תרפיה.
בחירה נכונה של משחק ועיצוב של חווית המטופל בזמן המשחק, יאפשרו לנו מגע עם המודים שהם ליבת העבודה עם המטופלים שלנו: ההורה הביקורתי, מודים של דפוסי התמודדות כמו המוד השתלטן או הכנוע, או מודים ילדיים, דוגמת הילד הכועס, ולבסוף גם עם הילד הפגיע.
באמצעות התאמה מושכלת של המשחק למטופל, נוכל לבצע במהלך הטיפול אקטיבציה של הסכמות אותן נרצה לפגוש ולהגמיש: למשל, פגם/בושה, גדלות, או סטנדרטים בלתי מתפשרים. במהלך הסדנה, נלמד כיצד שימוש נכון במשחקים בזמן הטיפול מאפשר לנו המטפלים להעלות ב Here and Now את הצרכים הלא מסופקים, את המודים והסכמות של המטופלים שלנו, ולעבוד איתם באופן חוויתי ומדויק.
מדריך בהסמכה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) בילדים ונוער, מטפל בביו פידבק ובסכמה תרפיה.
מרצה בעבר באוניברסיטה העברית בירושלים, באוניברסיטת תל אביב ובמכללה האקדמית קריית אונו.
ספרי הראשון "מיתולוגיות ארגוניות" אותו כתבתי בשיתוף עם פרופסור ישראל כ"ץ, פורסם בשנה הקודמת בהוצאת רסלינג. את השנים האחרונות בחיי המקצועיים הקדשתי לטיפול במאות ילדים, בני נוער והוריהם, במגוון רחב של קשיים והתמודדויות, תוך כדי שימוש נרחב במשחקים מוכרים ככלים טיפוליים.
מאמר שפורסם בפסיכולוגיה עברית- לשחק CBT: טיפול קוגניטיבי התנהגותי באמצעות משחק (CBPT) – מדריך למשחקים
מפגש ראשון:
במפגש הראשון, נכיר את מושגי היסוד של עולם הסכמה תרפיה: הצרכים, הסכמות, המודים, ואת עקרונות הטיפול בסכמה תרפיה.
נבין מדוע הסכמה תרפיה מספקת לנו מסגרת תאורטית הסברית ומענים פרקטיים רלוונטיים בהם קצרה ידו של ה CBT. לאחר מכן, נלמד על משחק מכוון צרכים, כאשר נתמקד בעיקר במשחק מכוון Attachment, ונמשיך למשחקים לשם הגמשת סכמות בלתי מסתגלות.
מפגש שני:
המפגש השני יוקדש כולו למשחק מכוון מודים. נלמד כיצד שימוש מדויק במשחקים מאפשר לנו לרתום מודים אדפטיביים לטובת הטיפול, וכיצד יש לעבוד ולשחק מול מודים אותם אנחנו פוגשים לעיתים קרובות בעת הטיפול: נמנעים, ביקורתיים, שתלטניים, בריוניים אימפולסיביים, מרצים ועוד.