רועי ליס

תפקודים ניהוליים

מהם תפקודים ניהוליים, ומדוע הם כל כך חשובים לתפקוד ולהצלחה של ילדים בתחומי החיים השונים?

דמיינו שיש בראש של כל אחד מאיתנו, קצת מאחורי המצח, ישיבה של מנהלים. כל אחד מחברי ההנהלה שלנו, אחראי על תחום אחר, משמעותי להרגשה ולתפקוד שלנו, אלו הם התפקודים הניהוליים. בואו נעבור עליהם ביחד:

אימפוליסיביות – התפקוד הראשון, ולדעתי גם החשוב מביניהם. זה הברקס שלנו, היכולת לשלוט בדחפים ובהתנהגות, לדחות סיפוקים ולעצור תגובות מידייות. זו היכולת הנדרשת לעצור ולא להגיב באופן אימפולסיבי כאשר ילד אחר מקניט אותו, כאשר הוא מפסיד במשחק, וכאשר המורה שואלת שאלה והוא צריך להמתין לתור שלו.
יזימה – אם התפקוד האימפולסיבי הוא הברקס שלנו, אזי יזימה היא הסטאטר. היכולת שלנו לגייס כוחות ולהניע את עצמנו לעשיית פעולה חדשה. לקום מהספה ולעשות שיעורי בית, להזמין חבר למשחק או לגשת וללמוד נושא חדש.
מעברים – זהו התפקוד הניהולי שאחראי על הגמישות המחשבתית לעבור בחופשיות בין משימות, פעילויות ומצבים יום יומיים, כמו גם על היכולת להשתמש בגמישות מחשבתית לפתור בעיות באופן יצירתי. קושי בתפקוד זה יבוא לידי ביטוי במעברים בין פעולות, למשל, מעבר מהפסקה ללמידה בכיתה, מעבר בין משימות שונות בשיעורי הבית, ובנוקשות חשיבתית אשר באה לידי ביטוי אצל ילדים בקושי לנסות מאכלים חדשים, ללבוש בגדים חדשים, או להתגמש ולבוא לקראת חבריהם בזמן משחק.
זיכרון עובד (Working Memory) – זהו התפקוד האחראי על היכולת להחזיק מידע, שישמש להשלמת משימה או בחירת התגובה המתאימה; היכולת להתרכז במשימה לאורך זמן ולסנן ביעילות מסיחים והפרעות חיצוניות או פנימיות. קושי בתפקוד זה יבוא לידי ביטוי במה שאנחנו מכירים כקשיי קשב וריכוז, אותם נראה אצל ילדים כקושי לעקוב אחר תוכן של סיפור או שיעור לאורך זמן.
שליטה רגשית – היכולת לווסת תגובות רגשיות בהתאם לדרישות הסיטואציה או תוכנה. קושי בתפקוד זה יבוא לידי ביטוי אצל ילדים ומבוגרים במצבי רוח משתנים במהירות, התפרצויות זעם וחוסר נוחות ביחסים עם הסביבה, אשר יפגמו בתפקוד הלימודי והחברתי לאורך זמן.
תכנון / ארגון – זוהי היכולת לצפות מראש אירועים או רצף נסיבות. תפקוד זה אחראי על היכולת שלנו לבחור דרך, שיטה, אסטרטגית חשיבה או פתרון בעיות לאורך זמן. אצל ילדים המתמודדים עם קושי בתפקוד זה, נראה קושי לפתור בעיות מורכבות, אשר פעמים רבות יוביל אותם לויתור ולהרמת ידיים, ולפגיעה בדימוי העצמי אשר תגרם לאחר שהם יאשימו את עצמם שהם לא חכמים או לא טובים מספיק. אצל מבוגרים קושי בתפקוד זה יבוא לידי ביטוי בפגיעה ביכולת לתכנן פעילויות, זמנים וכספים.
ארגון הסביבה – זהו התפקוד האחראי על היכולת לשמור על סדר וארגון בסביבה בה הילד חי, משחק ולומד. קושי בתפקוד זה יבוא לידי ביטוי בבלאגן חוגג, אי סדר בחדר או במחברות והופעה מרושלת.
ניטור – תפקוד זה נחלק לשני מרכיבים. המרכיב הראשון הוא למעשה הבקר הפנימי שלנו, תהליך חשיבה המסייע לנו לבקר את ההתנהגות שלנו והרגשות שלנו. באמצעותו אנחנו יודעים לעקוב אחר ההתקדמות שלנו, להבין מה נדרש מאיתנו לעשות, לחשוב היכן טעינו ומה עלינו לשפר, ומכיל גם את המודעות למצב הרגשי שלנו בכל רגע נתון.
המרכיב השני, הוא המרכיב שמתייחס לעולם שמקיף אותנו, ועוזר לנו בעצם להבין ולנתח את הסביבה החברתית שלנו: מה הם הכללים, מה אפשר ומה אסור להגיד, איך נכון להתלבש, וגם מה החברים שלי מרגישים בעקבות אירוע מסוים, ולהגיב בהתאם.

שנים של מחקר בתחום מלמדים אותנו, כי תפקודים ניהוליים לקויים בילדות קשורים להפרעת קשב וריכוז, דיכאון, התמכרויות, הפרעה טורדנית – כפייתית (OCD) וקשיים חברתיים אצל ילדים ומתבגרים. מבוגרים המתמודדים עם תפקודים ניהוליים לקויים, הראו קושי במציאת ושימור עבודה, קשיים בזוגיות ומעורבות בפשיעה ואלימות, וכן פגיעה משמעותית בבריאות הפיזית, בשל נטייה להשמנה ולאכילת יתר, ונטייה לשימוש בחומרים ממכרים.

החדשות הטובות הן שישנם ממצאים עקביים המצביעים על כך שניתן לשפר תפקודים ניהוליים בילדות ובבגרות, באמצעות אימון ותרגול, אימונים ממוחשבים, אימון אירובי, תרגול מיינדפולנס ויוגה.

ישנה חשיבות בפיתוח התפקודים הניהוליים בגילאים צעירים, בשל ההשפעה המכרעת בכל תחומי החיים.

אנחנו ב Playliss יצרנו עבורכם ההורים, מגוון של קורסים אשר יאפשרו ללכם ללמוד כיצד ניתן לשפר את התפקודים הניהוליים של ילדיכם באמצעות משחקים מוכרים, כך שתוכלו לאמן אותם ולסייע להם לשפר את התפקודים הניהוליים שלהם, ובעקבות זאת את הדימוי העצמי שלהם ואת תפקודם בכל תחומי החיים, וזאת בדרך משחקית וכיפית.

בואו נשחק.